چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ-دیجیتال

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از روش‌هایی است که به وسیله آن می توان تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی تبدیل کرد. چاپ دیجیتال، تازه‌ترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است. معمولا از این سیستم، برای تیراژ‌های پایین استفاده می‌شود
چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود.

 

مزایای چاپ دیجیتال

1) امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد

2) امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد

3) صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌ها در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی

4 ) سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار زیاد است

5) طیف رنگ گسترده دارد

6) امکان چاپ در سایزهای گوناگون

 

 

انواع چاپ دیجیتال از لحاظ تکنولوژی

 

۱. روش چاپ دیجیتال نوری

در روش چاپ دیجیتال نوری با استفاده از تابش نور، تصاویر را روی کاغذ‌های حساس به نور (کاغذ عکاسی) چاپ کرده و در مرحله بعد تثبیت می‌نمایند. کیفیت تصاویر در این روش، بسیار بالاست.

 

۲. روش چاپ حرارتی

درروش چاپ حرارتی، با ایجاد گرمای شدید به وسیله ماتریس‌های حرارتی یا لیزر و دیگر واکنش‌های شیمیایی، رنگ و تصویر را روی کاغذ‌های حساس به حرارت چاپ می‌کنند. از این روش برای چاپ تصاویر تک رنگ استفاده می‌شود. این روش امروزه منسوخ شده و زیاد کاربردی ندارد.

 

۳. روش تصعید رنگ

در روش تصعید رنگ ، ابتدا رنگ‌ها روی سلفون قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از پرتوهای رنگی مانند ماتریس‌های حرارتی رنگ‌ها، از روی سلفون بخار شده و روی کاغذ ثبت می‌شود. تصاویر چاپ شده به این روش، از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

۴. روش چاپ

در روش چاپ دستگاه‌‌های سیستم چاپ کاملا مشابه چاپگر‌های افست است و تنها تفاوت آن‌ها در استفاده از محمل‌های چاپی می‌باشد. محمل‌ چاپی یا پلیت از ابتدا داخل این چاپگر‌ها تعبیه شده است. در این شیوه چاپ، داده‌ها به شکل یک فایل کامپیوتری از رایانه به چاپگر منتقل شده و کل پروسه چاپ به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود.

 

۵. روش چاپ جوهرافشان

چاپ به روش جوهر افشان یکی از روش های چاپ دیجیتال است که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. شاید به جرات بتوان گفت در بین روش های مختلف چاپ دیجیتال، چاپ به روش جوهر افشان یکی از مشهورترین و پر استفاده ترین شیوه های چاپ دیجیتال می باشد. نحوه کار پرینترها و چاپگرهای جوهر افشان به این شکل است که تصویر مورد نظر توسط مرکب های مایع و بدون هیچ مانعی روی کاغذ چاپ می شود.

 

۶. روش چاپ الکتروفوتوگرافی (جامد پودری، مایع)

روش الکتروفتوگرافی یا زیروگرافی یک روش فتوکپی خشک است که در آن از هیچ کدام از مایعات شیمیایی استفاده نمی شود و کار به صورت دیجیتال صورت می پذیرد. در الکتروفتوگرافی در چاپ دیجیتال، از دو شیوه جامد پودری یا تونری و شیوه مرکب مایع یا شیوه دیجیتال مرکبی استفاده می شود.

 

جامد پودری یا تونری:

در این روش، از طریق شعاع نور لیزر، مرکب‌های پودری که تونر نام دارد باردار شده و با ذوب شدن این تونرها، تصاویر روی کاغذ نقش می‌بندد. سرعت چاپ تصاویر، در روش تونری بیشتر از روش جوهرافشان است. البته این روش، به دلیل وجود واسطه بین مخزن رنگ و سطح چاپی جزء تکنولوژی دیجیتال محسوب نمی‌شود.

 

دیجیتال مرکبی یا مرکب مایع :

در این سیستم به جای استفاده از مرکب‌های پودری، از مرکب‌های رنگی مایع استفاده می‌شود. اما محدودیت‌های این چاپگر سبب شده تا کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

۷. مارکر لیزری

در روش ماکر لیزری ، بیشتر در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به وسیله اشعه لیزر و با ایجاد حرارت و سوزاندن، تصاویر مورد نظر را روی محصول درج می‌کنند.

 

 

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد چاپ

 

ابعاد عریض :

 

این فرمت چاپ که بیشتر برای محیط های بیرونی مورد استفاده قرار میگیرند، بزرگ ترین ابعاد در چاپ دیجیتال را دارند و عرض آن ها به 5 متر نیز می رسد. در این مدل به دلیل شرایط مورد استفاده در مقابل عوامل محیطی مقاومت بیشتری وجود دارد.

 

 ابعاد بزرگ :

 

این نوع چاپ ها بین ابعاد وسیع و ابعاد متوسط قرار می گیریند و بر خلاف چاپ ابعاد وسیع برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد چاپ فرمت بزرگ از کاغذ های A3 تا پوسترهای 1.5 متری را شامل شده و توسط چاپگرهای لیزری جوهرافشان یا نوری تولید می شوند.

 

 ابعاد متوسط :

 

ابعاد چاپ در این دسته از کارت های ویزیت تا برگه های a3 را شامل شده و توسط تمام روش های چاپ دیجیتال قابل تولید هستند.